Verslagen

Fluistering der muzen 

Created with Sketch.

Beeld-Lezing Spiritueel Spectrum Tilburg 18 maart 2018 ”Fluistering der muzen” door Ronald Peeters persoonlijke impressie Gerard van de Kam. In alle opzichten anders dan anders. Dat kenmerkt deze zondagochtend van zeldzame schoonheid.

Macro-fotografische beelden uit de natuur, omlijst met prachtige muziek, geven een diep-ontroerende en helende ervaring. De beeldverhalen van Ronald zijn telkens een beperkt aantal minuten lang. Soms vormen meerdere beeldverhalen samen een beeldcompositie. Tussendoor geeft Ronald een korte toelichting over zijn zoektocht, die tegelijk kunstzinnig en mystiek-spiritueel aanvoelt. Ronald woont in Dorst. Hij trekt bij regen, sneeuwstorm of zonneschijn de natuur in, meestal in boswachterij Dorst, soms bij Landgoed de Hoevens of op de Regte Heide, dus nagenoeg altijd in Brabant. Hij leeft in verwondering als van een kind. Hij speurt dan rustig met een open blik in het rond. Intuïtief “weet” hij, wanneer hij de camera ergens op statief moet neerzetten. Hij stelt zijn camera scherp op een detail. Wat hij registreert, werkt hij thuis uit op zijn computerscherm. Hij nuanceert, zet kleuren op de ene plaats wat aan en zwakt elders wat af. Zo ontstaan de meeste prachtige beelden, waar één druppeltje een hele wereld weerspiegelt, als in een schilderij van Jeroen Bosch. Daarna omlijst Ronald zijn beelden met verfijnde muziekfragmenten. Met deze combinatie vertelt hij mooie korte verhalen, die door mij als verstillend, ontwapenend en ontroerend ervaren worden. Ik voel mij -in de termen van fysicus David Böhm- meegenomen vanuit de expliciete wereld van materie en energie naar de impliciete wereld van stille mystiek, voorbij tijd en ruimte. Hier en daar komen korte poëtische teksten in beeld, eveneens door Ronald zelf geschreven. In Snowpainted Landscape bossen met opgejaagde sneeuw, sferische contrasten, prachtig zwartwitten en grijzen. De beeldversterkende muziek is van Adams, die lange tijd in Alaska woonde en daar “In the white silence” componeerde. In WorldWideWeb beelden van spinnen, ingenieuze spinnenwebben en dauwdruppels die zich aaneenrijgen tot parelsnoeren. Daarbij afgestemde muziek van Kyteman en Turkse Soefi-klanken. De betoverende beelden doen de angst voor spinnen bij een vrouw in het publiek smelten. Deaths’ Beauty gaat over de paradox van schoonheid en sterven. Het brengt de vleesetende zonnedauw in beeld met haar bedrieglijke lijmdruppels, om insecten te lokken en te vangen. De schoonheid zien van een ragfijne libellenvleugel wedijvert met het besef van vergankelijkheid in het aangezicht van een langzame dood. Iemand ziet daarin alleen het ego sterven en het Zelf verrijzen. Kort na deze ode aan schoonheid van de dood stierf Ronalds moeder. Kort daarna creëert Ronald Swans’Delight, een ballet-gedicht over zwanen, met choreografische ritmes van dansen en vluchten, onder de zwanen-muziek van Saint Saens. Vederlicht heten de beelden van ganzen. Dauwdruppels in donzen veertjes weerspiegelen hele werelden. Na de pauze volgt een schitterende serie Levenslicht, lofzang op de mikrokos’mos waarbij opnames, ter grootte van een luciferdoosje, via de beamer metersgroot op het scherm worden geprojecteerd. Voor de expositie Mystic Lights worde van deze series foto’s van 105 x 70 cm. afgedrukt. Het lijken complete landschappen met wolkenluchten en zonneschittering. Op een fraai uitgevoerde hand-out worden de 7 fragmenten van Levenslicht toegelicht met vermelding van de componisten en hun muziek. Het geheel van deze presentatie is dermate betoverend, ontwapenend en helend, dat het een veel groter publiek verdient. En daarnaast kan ik mij levendig voorstellen, hoe zo’n ervaring balsem voor gekwelde zielen kan zijn, ook in psychiatrische inrichtingen en gevangenissen. Kortom een fenomenale beleving die meer helingskracht heeft dan een vakantieweek aan zee.
 
Nadere informatie o.m. over presentaties www.leveninverwondering.com

Krachtdieren. 

Created with Sketch.

Lezing  Spiritueel Spectrum Tilburg  7 okt 2018

door Petra Stam.

Verslag: Gerard van de Kam.

Petra is van jongs af aan bezig met het spirituele  en heeft daarin een aantal ontwikkelingen, fasen en vormen doorlopen. Zo was ze actief in maatschappelijk werk, o.m.  met  asielzoekers, deed klassieke homeopathie, werkte met de Tarot en sterren-bewustzijn en zette in 2014 de Isis-mysterieschool op. Ten slotte kwam ze in een crisis die gepaard ging met ernstige ziekteverschijnselen als longontsteking en bloedarmoede. Deze crisis gaf haar  een doorbraak naar haar eigen vorm. In haar ziekteproces kwam de energie van de raaf op haar pad; deze staat voor magie, meerdimensionaliteit, het doorzien van diepte en schaduw. De kennis van de vogelkracht kan gecombineerd worden met klassieke homeopathie. Petra gebruikte toen zelf de vogelkracht van de raaf, die ervoor zorgde dat de geestverschijningen die ze zag verdwenen en angsten werden omgezet in kracht; ze moest kennelijk iets onder ogen zien. 

De raaf staat ook voor “protecting your core self”. De raaf kan geluiden en vliegstijlen imiteren van andere vogels. De raaf heeft raakvlakken met de vos, (Petra’s zoontje heet Fox).  De vos kijkt met eigen ogen, is solitair en magisch, heeft voorgevoelens en is alert. 

   Mede met de kracht van de raaf kwam Petra haar crisis te boven.  Door die ervaring ging zij zelf werken met de combinatie van krachtdieren en klassieke homeopathie. Ze onderzoekt vooral  door zelf te ervaren, vanuit een besef dat alles met alles verbonden is. Als zij een dier in kaart wil brengen, mediteert ze een uur in een schemerig vertrek over dat krachtdier, maakt zelf tekeningen en foto’s, noteert haar uitkomsten. Dan vergelijkt zij dat alles met de gegevens in bestaande handboeken over krachtdieren. In sommige handboeken vind je geen dieren, die niet in Amerika voorkomen. Ook kan eenzelfde krachtdier in Amerika anders ervaren wordt dan hier in Europa. Zo wordt de das in Amerika als meer agressief geduid, wat een groot verschil bleek te zijn met de  manier waarop Petra de Europese das heeft ervaren.

Met toewijding en aandacht kwam Petra tot een eigen inventarisatie van 66 krachtdieren, die zij bundelde in een prachtig vormgegeven boek met teksten, tekeningen foto’s en andere afbeeldingen.  

   Een paard staat voor vrijheid en een zekere wildheid. Het paard doet alles voor je. Het laat spiegelgedrag zien heeft een innerlijk weten en blijft bij zijn eigen gevoel. Het kan zijn dat iemand een grote analogie heeft met een paard, en dus een “paardmens” zou kunnen worden genoemd. Het is ook mogelijk dat het paard bij een bepaalde fase of gelegenheid een situatief of contextueel krachtdier kan zijn.  En dat geldt voor alle krachtdieren

    

Chief Seattle ziet de overeenkomst van mens en dier: Wat er gebeurt met het dier, gebeurt ook met de mens; alles is met elkaar verbonden.

En Ghandi zei al: Je kunt de beschaving van mensen aflezen aan de manier waarop ze met dieren omgaan. 

De mens is een tweeledig wezen met dierlijke/fysieke en geestelijke aspecten.

Dieren komen ook in de tarot voor: zo laat de kaart Kracht in de grote Arcana een vrouw zien die een leeuw temt.

De vrouw draagt een lemniscaat en staat dus voor de eeuwige geest, dat het dierlijke-instinctieve beheerst. 

    

Dan begint Petra aan de bespreking van een aantal van de 66 krachtdieren, die zijn in haar boek in kaart gebracht heeft.  Zij houdt daarbij de volgende systematiek aan:

Ze beschrijft het dier zelf, het gedrag, de leefomgeving en de vijanden van het betreffende dier. Ze zoekt daarbij de mythes en verhalen uit oude tradities, kijkt naar de kosmische versie en beschrijft dan de adviezen en valkuilen die bij het betreffende dier horen.

Zij laat  een aantal krachtdieren in woord en beeld de revue passeren.  Voor een volledige en nauwkeurige duiding is het beter haar boek te raadplegen.“Krachtdieren: 66 boodschappen uit het dierenrijk”.

Hier volgt slechts een summiere en onvolledige schets van enkele van de gepresenteerde dieren.  


De papegaai heeft een eigen expressie en een eigen waarheid. Er is een mooi verhaal over hoe de papegaai tot het napraten van anderen kwam, omdat hij niet werd geloofd als hij de echte waarheid sprak. De papegaai attendeert daarmee op de valkuil van je teveel aanpassen ten koste van jezelf en je eigen waarheid. Verder staat de papegaai natuurlijk ook voor veelkleurigheid.


De Lynx  is een gids  in geheimen. Zwijgen is goud. Hij kan onzichtbaar en toch vrij zijn. Bij de lynx horen ook voorspellende dromen. Het doorzien van het leven geeft wijsheid en daarmee ook eenzaamheid.

Hieraan verwant is de sneeuwpanter, die leidt tot het doorzien van de matrix. 


De zwaan nodigt uit om je eigen schoonheid te laten zien en je talenten te leven en niet weg te kwijnen. Zowel de witte als de zwarte zwanen hebben een relatie met de dood. Verder zijn er mythes over zwanenjonkvrouwen die tijdelijke hun verenkleed afleggen. Als er dan een man voorbijkomt en het verenkleed verbergt, kan hij deze zwaanjonkvrouw dwingen om met hem te trouwen. Pas als zij haar verenkleed terugvindt kan zij zich aan dat huwelijk onttrekken. 

Zwanen spelen ook in rol in Lohengrin.  De zoon van Parcival wordt uitgezonden in een boot, voortgetrokken door zwanen, om een maagd te gaan redden die nooit mag vragen wie hij is. Dit is een variant van de legende van de Zwaanridder.

De walvis is liefdevol, heeft iets met klanken en spreekt mensen aan. Zij hebben hun eigen diepte en komen soms niet te voorschijn. Hier kunnen angsten spelen uit het collectieve onbewuste, zoals een ijsberg onder water ook veel groter is dan boven water. Jung zegt in dit verband: “Als je je onbewuste niet bewust maakt, zal het je hele leven sturen en je zult het noodlot noemen”. 

De ekster heeft ook connectie met het occulte. De ekster komt luid en duidelijk voor zichzelf op, is intelligent, snel en communicatief. Laat zich niet in een hokje stoppen. Is rebels en verzamelt eclectisch. Het is een harde en duidelijke leermeester. De manier waarop de ekster zich manifesteert heeft raakvlakken met de pauw, die zich zelfbewust toont in al zijn schoonheid.

De wolf gaat tot op het bot en trekt je schaduw naar buiten. Het is een oer-weter, een aarde-communicator en een change-agent. 

De gier  is afgesloten van zijn emoties, kan zich niet uiten, heeft ook nauwelijks een stem, kan alleen sissen. De gier ruimt  op en zuivert. Hij is serieus en heeft iets met de dood.  Bij de zogenaamde luchtbegrafenissen in de bergen van Tibet, eten gieren het lichaam van een gestorvene op en brengen dat zo weer terug in de cyclus van leven en dood. Ze brengen als het ware de gestorvene naar het licht. Dat is een soort engelentaak vanuit sociale betrokkenheid.  In  een oud (Turks) gierheiligdom zijn er afbeeldingen van een gier, die het hoofd van mensen afbijt, om zo de ziel te bevrijden uit het lichaam. De gier kan alles zuiveren en doorleven en loslaten en zo uiting geven aan wijsheid. 


Zo komen nog een aantal krachtdieren voorbij, die allemaal uitgebreid beschreven staan in het prachtige boek dat Petra hierover zelf heeft geschreven, geïllustreerd en uitgegeven is door A3 boeken. 


Na de pauze beschrijft Petra nog enkele dieren. Vogels staan voor vrijheid, snelheid en energie. Zij verbinden zich graag met het hogere Zelf. De duif staat voor de heilige Geest, maar ook voor het te veel weggeven van zichzelf; De uitnodiging is dan om te leren meer assertief te zijn. 

Het hoogst vliegen de roofvogels. 

De adelaar begrijpt het hogere en heeft er moeite mee om op aarde te landen tussen de mensen. Hij staat voor krachtig leidinggeven en kan moeilijk empathie opbrengen voor  slachtofferschap.  De adelaar kan soms teveel van zichzelf vragen. 

De condor heeft overeenkomsten met de adelaar, weet alles beter en heeft bovendien ook nog een connectie met krachtplaatsen.   

De vlinder  is licht, teer en betrokken. Heeft harts-verbindingen. Gaat voor de liefde. Heeft connectie met overledenen en kent thema’s omtrent loslaten, metamorfose en transformatie. Kan soms te licht en luchtig zijn waarvan misbruik gemaakt kan worden. 


Dan kunnen we meedoen met een geleide meditatie, om contact te maken met een eigen krachtdier. Via ontspanning in het hier en nu, doorlopen we de vier elementen: aarde, water, vuur en lucht.  En in die context kunnen we een vraag stellen en zien welk krachtdier zich manifesteert. (Verslaggever kent uit eerdere ervaringen zijn connectie met het  element aarde en de olifant als zijn krachtdier. De olifant komt dan ook snel tevoorschijn. Bij een opwaartse vlucht probeert de olifant ook te vliegen, maar zijn plaats wordt al snel overgenomen door een adelaar.)

De vraag word gesteld of het dier wat je ziet een weerspiegeling is van iets in je of dat het je eigen krachtdier is. 

Beiden opties zijn mogelijk. Iemand vertelt: ik zag ooit een kitten voor een spiegel en in de spiegel was een tijger te zien. Dat zou kunnen duiden op een transformatieproces, waarbij het ultieme uitgroeivermogen van de kitten zichtbaar wordt.

De uil staat voor doorzien van mysteriën en wijsheid. Het gaat erom niet alleen de wijsheid te zien maar er ook naar te leven. “Uil-mensen”  kunnen last hebben van nek- en oog-klachten.


Ten slotte: 

Binnenkort begint Petra met een jaarcursus over krachtdieren in Ulvenhout bij Breda. Deze bestaat uit 10 zater-dagen van 15 tot 20 uur.  Zie www.mijnkrachtdier.nl    Zie ook Petra’s website voor haar boeken, waaronder: : “Krachtdieren: 66 boodschappen uit het dierenrijk”.

De vergeten neurologische invasie.

Created with Sketch.

Lezing  Spiritueel Spectrum Tilburg   19 november 2017                                  

door Martijn van Staveren.                                                                                                                                              


Verslag: Gerard van de Kam.

Een record aantal bezoekers komt luisteren naar de lezing van Martijn, nadat hij eerder voor een aantal maanden radiostilte had gekozen. Wat maakt dat Martijn zo’n opkomst te weeg brengt? Zijn ontwapenende oprechtheid? Het gevoel dat wat hij zegt waar is, al kun je dat niet bewijzen? Zoals gebruikelijk spreekt Martijn in hoog tempo zonder pauzes. Dit verslag is bedoeld als samenvatting van een aantal kern-thema’s. In allerlei vormen, voorbeelden en variaties komen deze kernthema’s steeds terug. Die kernthema’s doen mij, verslaggever, in een aantal opzichten denken aan de inzichten van oude volledig onafhankelijke mystici, die losstaan van spirituele systemen en worden aangeduid als dwarsliggers in naam van de waarheid.


Buitenaards contact is werkelijkheid, zegt Martijn ook en vooral vanuit eigen ervaring. Hij weet dat hij in Amsterdam geboren is, kent ervaringen van ontvoering en van contact met andere beschavingen. Wat hij zegt is niet perse de waarheid, maar eerder een uitnodiging tot eigen onderzoek. Hij had veel levens buiten de aarde en heeft veiligheid nodig om zich te kunnen uitspreken. Mensen die negatief zijn of vanuit een ander bewustzijn denken, verkleinen Martijns ruimte om vrijuit te kunnen spreken. 


Contact in onszelf met onszelf is vandaag een belangrijk thema. Wij hebben veel herinneringen, maar is wat we ons herinneren ook echt gebeurd? Oprecht innerlijk onderzoek is steeds wenselijk, volgens  Martijn. 

Er zijn andere beschavingen naast de onze.  Dat zijn niet per se buitenaardsen. Ze kunnen ook onder ons zijn. 

De mens is een schakelaar tussen onze werkelijkheid en andere werkelijkheden. Daarover schrijft en spreekt Martijn veel.

Hij wil graag bevorderen dat we echt open naar elkaar leren luisteren. En dat we ophouden te proberen alles te benoemen in termen van richtingen en stromingen. Hij pleit ervoor ons vermogen tot dieper kijken aan te boren en dwarsverbanden te durven zien.


Kijk naar de sterrenhemel en wordt aangeraakt door de grootsheid. Dat ligt binnen ieders vermogen.

Eenzelfde gevoel had Martijn eens in zijn kamer. Zijn gevoel reikte toen tot buiten zijn lichaam, alsof hij de hele kamer vulde.  Toen hij weer terug-klapte in zijn lichaam, stonden er twee mensen uit een andere dimensie bij hem. Terwijl ze iets zeiden  over een kettinkje,  brachten zij onder en achter deze woorden heel veel informatie over. 

Martijn besefte dat wij hier op aarde een heel andere ontwikkeling hebben gecreëerd.  


Martijn heeft ervaren dat wij allemaal talloze malen  worden uitgenodigd of verleid, om lid te worden van een club of genootschap, die via een externe macht onze identiteit wil verkleinen. Martijn heeft geleerd zijn eigen scheppingskracht te behouden en durft mensen tegen te spreken in hun denken.  

Velen vragen dan, waarom die andere werelden zich afzijdig houden. Mensen horen over ontvoeringen en zijn bang.

De aarde wordt inderdaad bezocht door wezens uit andere werelden. Maar bij alles wat gebeurt bv. ook in New Age, blijven we de liefde teveel buiten onszelf zoeken. 

Martijn wil de achterkant van de waarheid zichtbaar maken. We mogen ons bewust gaan worden van een oneindig bewustzijn, terwijl we nu maar 5 % van onze neurologische systemen hebben aanstaan. We zijn al onbegrensd en worden uitgedaagd dat ook te laten zien. Het gaat niet meer om meningen, maar om een gevoel. Wij zijn dat krachtveld! Dat klinkt wellicht arrogant, maar het is gewoon een uitspraak vanuit gefundeerde  zelfkennis. 


Er zijn drie gevoelsvelden, in en door ons veld van bewustzijn, dat is aangetast en verstoord. De andere werelden wachten totdat wij deze drie gevoelsvelden durven omarmen. 

1.Het eerste veld is durven aannemen dat wij God zijn. Durven we dat in dankbaarheid echt te voelen? 

2.Het tweede is het nemen en geven van leiding, aan onszelf  en dit ook aan anderen doorgeven. Hierin willen andere beschavingswerelden ons ondersteunen. Als we dat tweede veld kunnen ontvangen en omarmen, zullen allerlei  geprogrammeerde of aangenomen extern-leidinggevende krachten vervallen.

3.Het derde is dat je dan tot onthechting komt. Alle leugens over  krachten die buiten ons groter zijn dan wij, worden ontmaskerd. Onze afhankelijkheid verdwijnt dan en je zou alles kunnen weggeven wat je hebt. Wie durft dat?  (In dit kader vertelt Martijn dat hij niet weet hoe je een wasmachine moet bedienen. Hij is daarvan onthecht, maar als het moet zijn er toch manieren om dat te weten.) Als we loskomen van draconische mechanismes worden we echt vrij en kunnen we leven en genieten op aarde. Dan is er ook geen “Secret” meer.


Na de pauze vertelt Martijn dat hij weinig met internet bezig is en niet in staat is om de honderden mailtjes die hij ontvangt te beantwoorden. Allereerst gaat het niet om hem; hij wil niet een soort clanleider worden. En ten tweede hoort en leest hij achter elke vraag veel meer dan de woorden van de vraag. En dat maakt mail beantwoorden tot een tijdrovende bezigheid.

Hij wil liever vriendendagen organiseren, waar mensen met elkaar kunnen uitwisselen. Want samen naar de werkelijkheid kijken, brengt al verandering te weeg. Dat leert ook de kwantumfysica ons al.


Dan stelt hij het doel van deze bijeenkomst nog eens duidelijk aan de orde:

1. Een kijkje nemen achter de ingevoegde realiteit.

2. Het besef activeren om  heel dicht bij jezelf te blijven.

3. Een voorbereiding maken in jezelf, om openlijk contact te kunnen leggen met ET’s en ID’s en beweging krijgen   

    in massabewustwording, zodat angst kan verdwijnen. 


Wat wij nu voor de werkelijkheid houden is maar een fractie van het geheel, slechts 0,005.  Andere werelden lopen daar doorheen en willen graag contact. Wezens uit ander werelden beschikken over de mogelijkheid om zich via hun lijf volledig tot uitdrukking te brengen. Zij kunnen velden vrijmaken, zodat er ruimte komt voor meer en beter gewaar-zijn. Martijn spreekt in dit verband vanuit zichzelf als bron; geleerden spreken doorgaans vanuit boekenwijsheid.


Martijn memoreert de drie realiteiten, die eerder ter sprake kwamen, uitgedrukt in 3 cirkels. 







                         1.Passieve realiteit                        2.Actieve realiteit             3.Sleutel tot grotere  realiteit

1.De eerst realiteit is een passieve waarin we volgzaam zijn. 

2.De tweede realiteit is er een van controle, manipulatie, misleiding, indoctrinatie en trauma. Hieronder vallen ook allerlei systemen van spiritualiteit en New Age. Hier is sprake van ingevoegde scripts, die in stand gehouden worden. Er is in deze tweede realiteit  sprake van actief bewust worden, maar wel van een verdeelde realiteit met een grote diversiteit aan visies.

Iemand vraagt of deze tweede cirkel nodig is en een bepaalde intentie zou kunnen hebben als tussenstap.

Martijn verwijst naar wat ook de kwantumfysica inmiddels aanvaard is: Een waarnemer heeft invloed op wat hij waarneemt en het waargenomene heeft ook invloed op de waarnemer. Door met aandacht naar binnen te gaan, door dieper in jezelf te komen en door contact met gelijkgestemden,  kom je in contact met het veld van creatie. 


3.De derde cirkel verwijst naar de sleutel tot een grotere realiteit. Deze derde realiteit kan uiteindelijk alle ruimte in beslag gaan nemen en de passieve en de gemanipuleerde realiteit geheel zuiveren en doen verdwijnen.

De hiergenoemde sleutel  geeft ons ook toegang tot “onze familie en vrienden in het gouden veld”.

Martijn geeft aan dat we niets hoeven te leren en dat we onze eigen goeroe kunnen zijn.


In een beeld vat Martijn samen: Mensen op aarde zijn onder controle van een vreemde onbekende kracht,  die hen bespeelt op een absurde wijze, waardoor ze een rol spelen in een bizar spel van misleiding.

Activaties hebben als doel  ons bij te laten komen uit een soort narcose-effect.

Martijn vertelt dan over zijn eigen geboorte, waarbij hij wel kon kiezen om geboren te worden, maar niet waar.

Wij hebben onze werkelijkheid niet zelf gemaakt. Als onze werkelijkheid helemaal open zou gaan, alle macht zou verdwijnen, alle patenten zouden vervallen, alles voor iedereen toegankelijk zou zijn, basisbehoeftes en veiligheid voor ieder gerealiseerd worden en  regerende  krachtvelden wegvallen,  dan komt het veld van resonantie vrij en komen alle krachten beschikbaar voor alles wat op aarde nodig is.  

We kunnen dan van 0,005 naar 2 % evolueren, we kunnen meer waarnemen  en dat geeft ook meer scheppingskracht .

 Een groot percentage van ons DNA staat nu nog uit. Als ons lichaam voor 100% beschikbaar is kunnen we, door verdere ascensie, meerdere werelden zien.  Tot nu toe lijkt het alsof  wij de wereld zien via een virtual-reality-bril. Wij zijn als het ware met hypnose ingevoegd in een andere werkelijkheid. M.a.w. onze waarneming wordt beïnvloed.

In een soort cyborg-operatie wordt nu geprobeerd om ons afhankelijk te maken van machines. Computers krijgen een te grote rol. Wij moeten met volle aandacht naar het NU kijken.


In een symposium van kwantumgeleerden wordt gedacht dat onze werkelijkheid een holografische is. Martijn werd als kind wakker in een soort medische instelling, met wezens die eruit zagen als gewone mensen.

Wat is de zin van ons bewustzijn beperkt te houden? Dat we vergeten dat we onsterfelijk zijn. Martijn komt uit een werkelijkheid waar tijd niet bestaat. Hij omschrijft dat als geboren worden vanuit  500.000 jaren uit de toekomst. 

In 2013 zit Martijn buiten in de zon. Hij ziet een dubbele zon en een gele streep; hij voelt  alsof zijn hoofd door een magnetische kracht wordt opengetrokken. Er wordt een andere werkelijkheid zichtbaar. Een Siriaanse heeft een soort boemerang in haar hand  en zegt hem te komen wekken uit zijn slaap. Martijn stemt zich af op zijn driehoeks-kracht van god, zelfleiderschap en onthechtheid en gaat verbaal de confrontatie aan.  In een dergelijke situatie is Martijn vanuit zijn onthechtheid bereid te sterven. Maar het voorwerp in de hand van de Siriaanse vliegt uit haar hand. Ze is dan haar macht kwijt. 

Op een ander moment injecteerden twee artsen iets in Martijn om hem weer in een andere werkelijkheid te brengen. Maar Martijn geeft zijn lichaam een opdracht en het geïnjecteerde valt uit zijn arm. 

Wij kunnen onze slaafsheid doorbreken door ons bewust te worden en vooral te voelen, wat er met ons is gebeurd. Zo beseffen veel mensen op aarde dat spirituele modellen niet meer volstaan.

Alle krachten die ons in controle willen houden, willen onze scheppingskracht verduisteren. Dat verhindert ons om echt te zien, zoals de kwantumfysica dat bedoelt.

Wat is de werkelijke aard van angstvelden, vraagt iemand. Angst is scheppingskracht. Dat kunnen we doorgronden door ernaar te kijken. We hebben de scheppingskracht om iets werkelijkheid te laten worden.  


Zo komt er dan een einde aan een lezing en gedachtewisseling die nog uren had kunnen duren.

Op 19 december komt Martijn In Breda bij Ceres. En regelmatig staan er  interviews en activaties met Martijn op de website www.martijnvanstaveren.nl


De volgende lezing van het Spiritueel Spectrum is op 28 januari 2018.  



Medicinale cannabis

Created with Sketch.


Lezing  Spiritueel Spectrum Tilburg  28 jan. 2018                                 

door Peter Toonen, 

in samenwerking met Angela Henkelman en Thomas Slieker                                                                                                                                              

Verslag: Gerard van de Kam.


Bij afwezigheid van voorzitter Greta Schoneveld opent Kim Waijers de ochtend en geeft het woord aan Peter Toonen, die vele jaren geleden al een lezing hield over de Maya’s. Hij schreef daarover het boek “De natuurlijke tijd”. Inmiddels heeft hij 9 boeken op zijn naam staan en binnenkort verschijnt zijn nieuwste boek: “Van gesloten piramide tot open cirkel”.  Daarin vertelt hij over een gigantische zee-stijging 13000 jaar geleden en over de beschaving die 5000 jaar geleden begon. Kenmerkend voor de huidige beschaving is:  het via geld toe eigenen van macht door multinationals. 

Dan houdt Peter, aan de hand van foto’s en ander beeldmateriaal, een algemene inleiding over hennep. 

De naam cannabis is het Latijnse woord voor hennep en wordt meestal in verband gebracht met het gebruik ervan als soft drugs. Maar het verhaal over hennep is vele malen breder. Hennep is al duizenden jaren een uiterst nuttige plant, waarvan grootschalig gebruik werd gemaakt voor talrijke mogelijkheden.  Er zijn 3 soorten hennepplanten ieder met eigen kwaliteiten, nl. Cannabis indica, Cannabis sativa en Cannabis rudelaris.

Hennep werd gebruikt voor het maken van papier en doek b.v. voor schilderijen, (de Nachtwacht), als materiaal voor scheepszeilen en touwen, als grondstof voor het maken van een oersterke lichte Ford-autocarrosserie. Het is 10 keer sterker dan metaal. In oorlogstijd werd er bouwmateriaal van gemaakt, Ook de eerste onverslijtbare jeans waren van hennep. Het woord hempje komt van hennep. Toen de boeren katoen gingen verbouwen,  verdreven ze hennep van de kledingmarkt.
In de periode van 1850 tot 1936 werden er medicijnen gemaakt uit hennep voor meer dan 100  ziektes.  

Auto’s reden op hennep-olie en op elektriciteit, totdat Rockefeller olie vond en benzine ging propageren als brandstof. Van hennep kan ook plastic gemaakt worden dat binnen 58 dagen volledig verteerd wordt en het milieu dus veel minder belast. 

Als hennep weer op grote schaal verbouwd en gebruikt zou worden, zou dat per jaar 3 tot 6 miljard bomen uitsparen. Hennep heeft 4 x minder water, grondoppervlakte en voedingsstoffen (landbouwgif) nodig dan   bosbouw of katoenplantages.


Waarom werd hennep op een bepaald moment dan toch verboden? Omdat bleek dat je van delen van de hennep high kon worden. Zo kwam marihuana in een kwaad daglicht staan. Het werd gebruikt door negers, Hispanics, Filippino’s en entertainers. Zij kregen reefer-madness = jointziekte. Marihuana werd de moordenaar van de jeugd genoemd. Daarom kwam er in 1937 een marihuana-wet met een verbod op het telen van cannabis. 


Toch werd marihuana al lang medicinaal gebruikt voor tal van kwalen. De farmacie wil de werkzame stoffen bij allerlei producten uitfilteren. Zo haalt men de vitamines uit fruit, terwijl  het nuttigen van een volledige sinaasappel de opname van de vitamines vergemakkelijkt. Dat is ook met marihuana het geval: in plaats van het volledig uitfilteren van de werkzame stoffen, is het voor het opnemen en verteren van de cannaboïde stoffen beter om veel meer onderdelen van de cannabisplant  in te nemen, waardoor de vertering vergemakkelijkt wordt. De totale plant heeft dan een veel meer “ecologische context”.  Er is nog nooit iemand gestorven aan een overdosis hennep, terwijl door alcohol, roken en opiaten wel veel doden vallen.  

Cannabis kills pain, opiaten kills people” luidt de slogan op een affiche.  In een aantal delen van Amerika is cannabis legaal toegestaan. Statistieken geven aan, dat de misdaad daar daalt en de belastingopbrengsten stijgen.  En terzijde: Kennedy gebruikte ook medicinale wiet vanwege zijn hevige rugpijnen. 

Cannabis dient wel zuiver geteeld te worden onder gunstige voorwaarden. Dat ontbreekt  vaak bij het criminele aanbod van cannabis: het wordt vaak gekweekt in vervuilde of verarmde aarde, heeft te weinig groei-ruimte, wordt bespoten met chemische middelen en zit daardoor vaak vol met schimmels. 

Hennep in de volle grond, met zuivere aarde kan metershoge planten geven. Enkele planten volstaan ruim voor particulier medicinaal gebruik. En bijen zijn ook blij met deze planten. 

Voedsel is informatie voor het DNA. Biologische kinoa en biologische hennep bevatten alle omega’s die een mens nodig heeft. Het bevat 33 % proteïne. 

 

In hennep, zitten allerlei stoffen die worden aangeduid met THC en CBD  en varianten daarvan, zoals THCV, THCA, CBDA, CBN, CBD, CBG, CBC. Sommige producten, zoals CBD-olie, zijn vrij te koop, bv. bij het Kruidvat en bij sommige supermarkten.  CBD +THC = 3, zou je kunnen zeggen. THC is eerder ontspannend en preventief;  CBD geldt meer als  medicijn bij talloze kwalen, waarbij er geen bijwerkingen zijn. Dat komt omdat cannaboïden ook van nature in ons eigen lichaam zitten. Door medicinaal cannabis gebruik worden deze lichaamseigen cannaboïden versterkt.  

Voorbeelden van ziektes,  waarbij medicinale cannabis werkzaam is als symptoomverzachter en/of als medicijn, zijn: astma, artritis, multiple sclerose (MS), ALS, reuma, aids, glaucoom, ADHD, PTSS, Alzheimer, epilepsie, darmontstekingen, kanker, aids, enz. enz. Soms zijn de effecten  ronduit wonderbaarlijk.

In het publiek vertelt een vrouw, dat zij al vanaf haar 19de antidepressiva en antipsychose-middelen moest gebruiken.  Ze was zo ten einde raad dat ze euthanasie regelde. En toen kwam ze in aanraking met medicinale cannabis. Daar knapte ze in korte tijd zo van op, dat ze haar besluit tot euthanasie herriep. Ze leeft weer echt en oogstte met haar verhaal een hartversterkend applaus. 

Het gebruik van medicinale cannabis bij kankerpatiënten om de pijn te verzachten,  begint meer bekendheid te krijgen.  Je moet daarvoor nog wel naar apotheken in Den Haag, Nijmegen of Rosmalen.

Maar er zijn vele argumenten voor een veel breder gebruik:  als regel is het geen vervanging van reguliere medicijnen, eerder een aanvulling.  Peter besluit zijn inleiding af met de slogan: “Wiet is zo gek nog niet”. 


Na de pauze laat Angela Henkelman een filmpje zien over cannabis: “The Culture High”,  (te vinden via Google) 

Daarna vertelt Thomas Slieker hoe hij zelf leerde om planten te kweken en cannabis-olie te maken. Hij benutte daarvoor het boek “Helende Hennep” van Wernard Bruining.  Hij reisde ook naar Haarlem, waar een mediwiet-shop gevestigd is. Mediwiet fungeert als vraagbaak om mensen selfsupporting te laten zijn. Het gebruik van druppels hielp Thomas spectaculair bij zijn darmproblemen, zegt hij. En het gebruik werkt niet verslavend. Thomas ging steeds minder gebruiken, omdat hij steeds minder nodig had. En dat ging zonder problemen. 

Hoewel Thomas zelf de olie maakte, daarvoor een clinic deed en een apparaatje aanschafte, vond hij het maken van olie een hele opgave. Wel is hij voorstander van het kweken van enkele planten voor eigen medicinaal gebruik, zeker als je al ervaren hebt, dat het goed voor je werkt.  Hij heeft dan wel een nuttige tip: zorg voor een doktersverklaring; ook kan het nuttig zijn om de wijkagent in te lichten en/of de buren zodat die, als ze al iets ruiken, niet onmiddellijk de narcoticabrigade op je afsturen. Thomas heeft zijn producten energetisch laten testen en gebruikt zijn druppels dus sinds 2015.


Dan vervolgt Angela; zij heeft in een smartshop gewerkt en merkt dat veel mensen een drempel ervaren om daar te komen kopen. Zij wil graag met haar kennis en ervaring mensen individueel bijstaan. Zij is een rijke vraagbaak  waar mensen nu individueel terecht kunnen. Daarnaast organiseert ze op aanvraag voorlichtingsbijeenkomsten bij particulieren, vergelijkbaar met vroegere Tupperware-avonden, zegt ze.  

Ze herhaalt dat Cannaboïden lichaamseigen stoffen zijn, verduidelijkt dat hennep CBD geeft en wiet THC.

1.Hennep met alcohol als drager geeft een goedkopere CBD. 

2.CO2-extractie geeft tot wel 100 cannaboïde stoffen waaronder CBD. Dit gebruik bevat ook een bittere smaak. Daarom kun je deze vorm onder je tong leggen. Als het te hevig werkt, kan het ook in een capsule of rectaal worden ingenomen.

3.Bij een biologische aanpak, gebruik je alleen de bloemen. Via verhitting blijft dan alleen CBD over.

Deze smaakt vaak naar noten en begint vaak pas na enkele weken te werken.

Ze drukt ieder op het hart om alleen gecertificeerde olie te gebruiken. De grondstof daarvoor komt van betrouwbare plantages.  Europa heeft goede grond voor hennep. Het is niet nodig om zelf hennep te kweken of zelf olie maken. Angela werkt met voor haar betrouwbare leveranciers van haar producten. 

Zij benadrukt dat het gebruik van deze producten aanvullend is en niet bedoeld als vervangend voor de reguliere medicijnen.  CBD is goed als voedsel-supplement, geeft innerlijke rust, is stress-verlagend en slaapbevorderend.  Bij een epileptisch meisje van 16 jaar verminderde het aantal aanvallen per maand spectaculair. 

CBG is goed voor de darmflora. En voor een betere nachtrust. Overigens reageert 5 % van de wereldbevolking niet  op CBD, hetgeen voor allerlei stoffen een normaal percentage is. 

Ook bij neuro-pathische klachten en als versterking van het immuunsysteem werkt het. En zo volgen er tal van vragen en voorbeelden over HDD, hoge bloeddruk, en vele andere kwalen en ziektes. enz.. 

Er wordt sterk gepleit voor een keurmerk, ook bij de Tweede Kamer. 

Tot nu toe moet je erg oppassen met het  meenemen van medicinale stoffen naar het buitenland, want in sommige landen zou je kunnen worden wordt aangemerkt als drugs-koerier of -smokkelaar.

Het geeft veel nuancering aan een onderwerp, dat vaak vooral met criminaliteit wordt geassocieerd. 

Het zal nog een aantal jaren duren voordat e.e.a. in een zorgvuldige wetgeving zal zijn gerealiseerd. 

Nadere informatie:  bij Peter Toonen: www.natuurlijketijd.nl   bij Thomas Slieker.  Bij Angela Henkelman www.cbdspecialisten.nl 


Afsluitend: een zeer interessante lezing over een onderwerp dat voor de verslaggever volledig onbekend was.

De weken na deze lezing plaatste Trouw meerder artikelen hierover waarvan een zelfs op de voorpagina. 

Als jij jezelf zou zien , zoals ik mij zie....

Created with Sketch.

                                                                                                               
Lezing  Spiritueel Spectrum Tilburg   15 oktober 2017                                  

Jan Kieft                                                                                                                                              


Verslag: Gerard van de Kam.

Jan Kieft schreef een boek: “Regeer je eigen leven. De 7 wetten van zelfbeschikking”. Hij kwam tot dit boek via dromen, meditatie en studie. Op een zelfde manier ontstond zijn platform: “Leaders from within”.  Zie daarover: www.leadsersfromwithin.com.

Lange tijd luisterden wij naar deskundigen, zegt Jan. Zij zouden het allemaal beter weten. Maar dat spel heeft nu lang genoeg geduurd. We hebben een nieuwe visie nodig, die van binnenuit komt. We mogen veel meer onze eigen weg gaan, zoals o.m. Jezus, Gautama en Mandela dat hebben voorgeleefd. Jan droomde ooit, dat Acda en de Munnik hem toezongen: “Je bent de gangmaker op het verkeerde feest” en kwam tot het besef dat er een andere rol van hem werd gevraagd: hij zou meer gangmaker mogen zijn op zijn eigen feest. 

 

Om tot deze transformatie te komen en een nieuwe rol bewust te worden,  stelt Jan het publiek een aantal vragen, zoals: 

1.    Wat voor leven wil ik? Een leven van angst en schaamte of een leven van overvloed? Het kan nodig zijn alles los te laten wat we eerder in het leven leerden.

2.    Is je leven anders gelopen dan je wilde? 

3.    Ken je situaties die je zou willen veranderen, maar waarbij je niet weet hoe? 

4.    Heb je een droom die je niet kunt waarmaken?  

5.    Wil je voldaan op je leven kunnen terugkijken? Vermoedelijk zullen velen deze 5 vragen bevestigend beantwoorden.

6.    Hoe kunnen we ons bevrijden uit deze gevangenis van onvermogen? 

Jan wil het gereedschap aanreiken om deze vragen te beantwoorden en tot echte zelf beschikking te komen.

 

Dat gereedschap is te vinden in de 7 universele wetten.  

Het zijn de wetten van 1.eenheid, 2.dynamische balans, 3.overeenstemming 4. trilling, 5.ritme, 6.polariteit, en  7.oorzaak en gevolg.   

Deze wetten zijn te plaatsen in het concentrische cirkelkader, zoals dat bekend is van de Flower of life. Jan ontdekte deze wetten via automatisch schrift. Als we niet volgens deze wetten leven, blijven we onvolgroeid rondrennen als een hamster in een kooitje. Jan geeft cursussen, waarin deelnemers  in 2 dagen kennismaken met de 7 stappen.

Je leert daarin: een andere kijk op het leven, je af te stemmen op je innerlijk GPS-systeem, gangmaker te worden op je eigen feest, te leven vanuit je hogere Zelf, kinderlijk heldere doelen te stellen, de spelregels naar je hand te zetten, op een verantwoorde manier in je eigen waarheid te staan.

Jan memoreert een eigen ervaring, zoals de meeste mensen in hun kindertijd in een of andere vorm ook hebben meegemaakt.  De juffrouw van de school had gevraagd om een kersttekening en verscheurde de tekening van Jan, want die had niet het stalletje van Bethlehem getekend maar een kerstster. Hij werd dus afgewezen. Dat soort pijnlijke ervaringen proberen we te vermijden en/of te compenseren. Jan kreeg later voor zijn werk een Mercedes en toen had hij toch zijn ster in de vorm van het Mercedesteken.  Dat is en was echter een schijnoplossing. Want toen het slechter ging met de zaak kreeg hij ontslag en moest hij zijn Mercedes inleveren.  In de periode daarna kwam de droom met het lied: Je bent gangmaker op het verkeerde feest.

 

Jan ging mediteren en kreeg automatisch schrift; soms kreeg hij antwoorden op zijn vragen via een heldere stem, soms via beelden en soms viel hij in slaap.

Toen werd Jans verhaal  doorkruist met vragen uit het publiek over hoe te mediteren. Hij gaf daaraan voorrang. Met behulp van stoelen maakte Jan duidelijk dat je kunt mediteren door rustig adem te halen en imaginair plaats te nemen op een stoel achter of boven de werkelijkheid van jouw eigen ik en andere mensen in jouw leven. Door niet meer samen te vallen met jouw eigen ik, kun het je beter overzien en tot verheldering komen.  Vergelijk hoe  in de kwantumfysica e.e.a. al gaat bewegen alleen door ernaar te kijken. 

 

Iemand zegt dat er bij haar, als ze zo mediteert,  toch niks komt. Een ander bekent wel te dromen, maar er niets mee te doen. Bewustwording,  zegt Jan,  is als het openzetten van de lens van je camera. Hoe meer je ontspant hoe ruimer de lens wordt. En dan kun je steeds meer alle lagen doorzien. Zo kom je bij je essentie. Kenmerkend daarvan is dat er geen behoeftes meer zijn, maar alleen het nu. Je beseft dat je zelf alle rollen in het toneelstuk bent. Zodat je kunt zeggen: Ik ben dat.

In het gewone leven zie je vaak niets wat je echt wilt. We leven allemaal volgens spelregels van anderen. In herhaalde dromen kreeg Jan antwoord op de vraag wat hij echt wilde in dit leven. Alles was al in detail voorbereid, zo kreeg hij door.  

 

Iedereen krijgt nu een papier met vragen. Als eerste: Wat voor vallende ster-ervaring heb jij? Jan doelt op zijn verscheurde kerstster en vraagt ieder eigen vergelijkbare ervaringen te noteren. 

Het begrip geluk en ieders associaties daarvan komen aan de orde. Is echt geluk: te kunnen doen waarvoor je hier gekomen bent en daarin betekenis kunnen hebben voor anderen?  

Ego-doelen leiden  in dit verband altijd tot teleurstelling. Het gaat om doelen vanuit het Zelf.             De vragen die daarbij horen zijn: Wat wil je ervaren? Waarin wil je groeien? Wat wil je bijdragen? 

Deze zelfde vragen zijn te vinden in de kern van alle religies. Er zijn veel parallellen bv. tussen Hindoeïsme en Christendom, tussen de uitspraken van Arjuna en Christus die o.m. zegt: Ik en de vader zijn een.

Het doel van religies is dieper te kijken.  Meesterschap vind je dan op de weg die je van binnen wordt gewezen. 

 

Na de pauze stelt Jan dat ieder van ons over de middelen beschikt om tot zelfbeschikking te komen. Hij vraagt wie er wel eens droomt. Dat blijken velen van de aanwezige te doen.

Hij wijst naar vijf gebieden, waarin mensen kunnen groeien: 1.werk/bedrijf, 2.financiën, 3.gezin/relatie/vrienden 4.gezondheid en 5.persoonlijke groei. Je kunt  groeien, niet door begrijpen maar door stappen  te zetten.

 

Belangrijk is de vraag: Wat wil je echt?  In ieder mens zitten alle mogelijkheden om een nieuwe schepping te maken. Wat belemmert ons om daarvan gebruik te maken?  Onze neocortex wil graag creëren en groeien volgens de universele wetten, maar onze oude hersenen verhinderen dat. Deze oudere hersens denken in termen van angst voor gebrek en van willen overleven.  En dat is de adder onder het gras, waarom ik niet doe wat ik eigenlijk wil.  Onze oude programmeringen verhinderen ons dus om te doen wat we willen. We willen het b.v. eerst aan onze partner vragen. Onze oude overtuigingen liggen dwars. Er worden oude wonden zichtbaar.  Je vraagt je dan af of het dan nooit ophoudt. In feite volgen we het spoor in het gras, dat anderen vóór ons hebben gelopen i.p.v. ons eigen pad te gaan.

We worden voortdurend bevestigd in onze angsten en blijven daardoor hangen in het spoor van angst en tekort in plaats van te kiezen voor het spoor van overvloed.

 

Een Australisch vrouw werkte in een hospice met stervenden; zij ontdekte daar, dat  velen op het laatst van hun leven spijt hebben dat ze niet trouw zijn geweest aan zichzelf en dat ze te hard gewerkt hebben, waardoor ze niet aan belangrijkere dingen toekwamen.

Belangrijk is dan de vraag: Ben je bereid om te doen wat nodig is, om een leven te leiden in zelfbeschikking? 

 

Een volkswijsheid luidt:  je oogst wat je zaait of wie wind zaait zal storm oogsten. Dergelijke uitspraken verwijzen naar universele wetten. De eerste daarvan is 

1.    De wet van eenheid. Alles is al aanwezig. Wij zijn God, als we dat willen, durven en kunnen zien. Wij zijn schoonheid.

2.    De wet van dynamische balans, b.v. tussen het mannelijke en het vrouwelijke,  al zal het vrouwelijke enigszins de overhand dienen te hebben. De sleutel ligt hier bij de innerlijke leiding.

3.    De wet van overeenstemming, vanuit vertrouwen dat je het leven krijgt wat je zelf wilt. 

4.    De wet van trilling, waarbij focus nodig is. (Dit is niet de wet van aantrekking, waarover  The Secret  gaat.) Het gaat om het ontvouwen en invouwen van een zaadje. Alles wat we willen is er al, bv. een wereld zonder oorlog. We moeten er ons mee verbinden. Door zelf met overtuiging op weg te gaan naar het doel,  i.p.v. te zeggen “dat kan tóch niet”. We kunnen talloze rechtvaardigingen bedenken waarom we het niet doen. We mogen het eigen gevoel volgen en niet vast blijven zitten aan oude angsten. Of zijn die toch ergens goed voor? vraagt iemand.  

5.    De wet van ritme, met wilskracht als sleutel. 

6.    De wet van polariteit, met als sleutel onderscheidingsvermogen. Eigenlijk zijn beide polariteiten tegelijk aanwezig, zowel dag en nacht, problemen en oplossingen. 

7.    De wet van oorzaak en gevolg met zelfverantwoordelijkheid als sleutel. Door een slachtofferopstelling leveren we ons uit aan therapeuten  en komen niet toe aan echte zelfverantwoordelijkheid. We zijn nog steeds afhankelijk en kiezen onvoldoende voor zelfverantwoordelijkheid en zelfbeschikking.

Veel mensen zijn geld kwijtgeraakt door aandelen te kopen, die door de crisis hun waarde verloren. Jan kreeg bijtijds waarschuwende dromen en volgde de ingevingen om zijn aandelen te verkopen.

Martin Armstrong ( 1949) jaar bestudeerde geldstromen tot 600 jaar geleden toe en maakte daarmee een zelfdenkend programma. Puur op wiskundige logica kwam hij tot de voorspelling van de Brexit. Volgens hem vallen de VS uiteen in 2032. Europa zal alle macht uit handen geven. Dit alles zal gebeuren tenzij …. 

Wij moeten dingen zelf gaan doen. Verander de wereld en begin bij jezelf. 

Helaas tolereren we de samenleving nog steeds zoals deze is. Toch kunnen we kiezen om niet langer mee te doen en in onze eigen kracht te gaan staan, zonder te letten op wat anderen daarop voor commentaar hebben.  Stem af op de frequentie van de realiteit, die je wilt,  zei Einstein al. Onze dromen kunnen wake-ups-call worden als we er naar luisteren. 

 

Ten slotte 5 adviezen:

1.    Ga je eigen weg.

2.    Laat het verstand niet overheersen; doe ook je gevoel recht

3.    Stop met denken over de toekomst. Leef in het hier en nu, op de juiste plaats en in het juiste moment.

4.    Twijfel niet aan je eigen mogelijkheden.

5.    Laat alle haast en gedrevenheid varen. 

 

De cursussen waar Jan over sprak worden gegeven in Zeewolde.

Zijn boek heet: Regeer je eigen leven. De wetten van zelfbeschikking.

Website: www.leadersfromwithin.com

                          

Een wereld zonder geld

Created with Sketch.

                                                                                                               
Lezing Spiritueel Spectrum Tilburg september 2017                                                     
door Ad Broere    
                                                         

Uitspraak Gandhi “Er is genoeg voor ieders behoefte (=need) maar niet voor ieders hebzucht (=greed)

Geld ontstaat door schuld! Ad wordt welkom geheten door voorzitter Greta en gaat snel van start. Ad heeft een aantal boeken geschreven die over geld gaan. “ Een menselijke economie”,Geld komt uit het niets” en “Geld lenen bij de bank”.(Dit laatste boekje is vooral voor jongeren die een huis willen gaan kopen).                      Minister Dijsselbloem heeft ook een keer gezegd  “Geld komt uit het niets”.

Door  hypotheekverstrekking ontstaat er veel digitaal geld  (97 %)  en er is heel weinig contant geld (slechts 3%). Wij verwachten dat we, als wij een hypotheek afsluiten, het spaargeld krijgen dat spaarders op de bank hebben gezet, maar dat is niet zo. Dit geld wordt gecreëerd en is niet gedekt door goud.

Schipbreukelingen: Ad gebruikt nu een voorbeeld van schipbreukelingen die aanspoelen op een onbewoond eiland om e.e.a. duidelijk te maken. 10 van hen zijn ambachtslieden, bouwvakker, timmerman, visser, boer enz. Zij kunnen met hun handen de kost verdienen. De 11de kan niets en benoemt zichzelf tot bankier. Hij stelt voor dat iedereen bij hem 100.000 euro kan lenen. Maar zij moeten daar wel 5 % rente per jaar over betalen. Deze rente is voor de bankier zelf. De bankier maakt zelf het geld van karton en geeft ieder 100.000 euro. Aan het eind van het jaar moeten de 10 mensen dus 5000 euro aan rente betalen en hun lening aflossen.  9 mensen lukt dat, maar één persoon niet. Deze heeft maar 55000 euro. Hij kan 50.000 euro extra lenen maar moet daar ook weer rente over betalen. Hij heeft nu in totaal 150.000 euro schuld plus rente. Zo gaat dit jaar na jaar door. Steeds minder  mensen kunnen hun schuld betalen, omdat dit bedrag elk jaar groter wordt.  Want de bankier heeft wel het bedrag voor de schuld  gecreëerd maar het geld voor de lening niet….. Er is dus elk jaar te weinig geld omdat de rente niet is meegeteld. Uiteindelijk volgt een crash en het systeem loopt vast. 

Toch klopt dit verhaaltje niet: omdat de bankier ook moet leven op het eiland en ook meedoet aan de economie, Hij  betaalt helemaal niets, omdat hij zich buiten het systeem heeft geplaatst. Hij laat de 10 mensen voor hem werken; hij incasseert alleen maar en hij creëert het geld. Om toch te kunnen leven neemt hij een renteloos voorschot op de latere verdiensten en betaalt daar geen rente over. Dit werkt dus uiteindelijk niet positief voor alle 11 bewoners en creëert ongelijkheid. Zo ontstaat dus een oneerlijke economie. 

Hoe zou dat anders kunnen?Samen zouden de mensen kunnen bekijken, hoeveel geld er nodig en in omloop gebracht moet worden. Er is een renteloos voorschot voor iedereen. Oppotten wordt ontmoedigd omdat het geld moet rollen; iedereen moet meedoen aan deze samenleving en iedereen deelt evenveel in de inspanningen en de welvaart. De bankier is nu dienstverlenend en niet dominant. Oud helpt jong en andersom en de gezonde helpt de zieke. Het is een gezamenlijk iets en ieder heeft daarin zijn of haar verantwoordelijkheid. Dat alles is ook uit te leggen aan elkaar, omdat er openheid is.

Wat was nu eigenlijk het probleem?De rente. Het probleem bij de bankiers is de rente. Zij koppelen hun verdiensten aan de hoeveelheid geld dat ze in omloop brengen. Zij bepalen de hoeveelheid. Meer geld is meer schuld én meer verdiensten;  minder geld is minder schuld maar ook minder verdiensten.  Hoe minder schuld, hoe minder geld. De bovenlaag wordt steeds rijker en de onderlaag steeds armer. Alles wat je zelf overhoudt gaat ten koste van de inkomsten van de ander. Het teveel van de een is het tekort van de ander. Jij hebt het wel en de ander niet. ……Dat patroon kunnen wij ook in het groter wereldgeheel plaatsen.

De rente is nu 2 % maar in werkelijkheid krijgen de banken een veel hogere rente (3 tot 4%.) De banken betalen bijna geen rente voor de spaarrekeningen van hun spaarders, maar ze vragen nu minimaal 2%  rente voor hypotheek enz. ( In verleden was dit veel hoger) en hoeven daarvoor niet veel te doen. De rente wordt nu laag gehouden om de zuidelijke landen te ondersteunen. Alles is er erop gericht om de boel  in stand te houden.       De Europese centrale bank is voor alle Eurolanden en wil stabiliteit. President Mario Draghi verhoogt per maand de geldhoeveelheid met 60 miljard waarmee  vooral slechte leningen van banken worden opgekocht, enz. Multinationals besteden steeds minder geld aan werkgelegenheid en kleinere bedrijven creëren wel werkgelegenheid, maar worden steeds meer opgeslokt door de multinationals. 

Van de 60 miljard die Draghi per maand creëert, krijgt Nederland 6 miljard per maand. Er zou maar 3,7 miljard nodig zijn om de inkomens van alle Nederlanders te verhogen tot minimaal 2500 euro!!

Contant geld geeft privacy en is een wettig betaalmiddel. Winkeliers mogen daarom geen contant geld weigeren als betaling, maar dat wordt wel gedaan. Door alle digitale betalingen heeft men meer zicht en daardoor controle op alles wat er wordt gedaan. Contant geld geeft daarentegen meer vrijheid en privacy.

Margrit Kennedy is een econoom, die zichtbaar heeft gemaakt dat wij op elk te kopen product, 45% rente betalen. 80 % mensen werken voor de 20% rijkste en leveren veel geld in. 10 % spelen gelijk, door evenveel te ontvangen als te betalen. En 10% wint alleen maar heel veel geld. De 8 rijkste individuen van de wereld bezitten evenveel als de helft van de wereldbevolking! De inkomensverdeling is niet eerlijk. Gezinnen aan de onderkant hebben een besteedbaar inkomen van 600 euro en moeten daar alles van doen. 

Enkele opmerkingen. Over het Herverdelingsmechanisme. De rijkere mensen hebben toegang tot constructies waardoor ze nog meer geld krijgen, bijv in de flitshandel. Dit zijn “zwarte dozen”(computers) die ontzettend snel alle transacties van de wereld volgen en met bliksemsnelle transacties in enkele seconden heel veel geld verdienen. Gewone beleggers komen daardoor steeds te laat.                                                                                                              Een Tally stick was ooit een stok waarop te betalen bedragen via een kerf werden aangegeven. De term “wat heb je op je kerfstok?” komt daar vandaan. Ook zout was ooit een betaalmiddel, hetgeen nog terug te vinden is in het woord “soldij”.

Oplossingen die nu ontstaan.                                                                                                                               Ad zou graag een eerlijker systeem willen bevorderen, zodat iedereen kan delen in de welvaart. Dan wordt de welvaart voor iedereen groter en gaat de economie menselijker draaien. Dat is enerzijds heel positief, maar heeft ook een negatieve kant,  omdat het slecht is voor het milieu en de wereld. Het zou gezonder en eerlijker zijn, een verdienmodel voor banken te maken, dat gebaseerd is op de werkelijke handelingen.  Ad  krijgt echter te weinig medewerking van andere organisaties, die zich ook sterk maken voor een eerlijkere economie. Ieder is eigenlijk het wiel aan het uitvinden en ziet de ander als concurrent. Dat is jammer.

Ruilkringen met Lets.                                                                                                                                                LETS staat voor Local Exchange Transaction System, een plaatselijk systeem van ruilhandel. Letskringen bv. de Linde, vind je over de hele wereld,  (in Tilburg sinds 1994). Het systeem werd tijdens de economische crisis van de jaren ’80 door een Canadees ontwikkeld. Het was direct een groot succes. Het draait op de energie van mensen, en niet op geld of de macht van banken. Sindsdien wordt het internationaal gebruikt door lokale groepen mensen die diensten of goederen met elkaar uitwisselen. Hiervoor krijgen de aangesloten leden punten, die worden bijgehouden op een rekening. Met deze punten kunnen mensen diensten en goederen ruilen. In Tilburg hebben we deze punten "kruiken” genoemd. De waarde van een kruik wordt niet bepaald door de overheid of door banken, maar door leden van de Letskring zelf. In geld uitgedrukt is de kruik niets waard, maar binnen de Letskring is het een heel waardevol ruilmiddel. Een uur werken kan zo 15 tot 20 kruiken opleveren.  Maar je mag niet meer dan 500 Lets of kruiken in de min of in de plus staan.

Via vragen uit het publiek doet Ad nog een  aantal uitspraken: 

*Overheid zou meer grip moeten hebben op een evenredige verdeling van geld en het geld zelf creëren. De politiek is teveel afhankelijk van de banken.

*De WIR bank (sinds 1934) is een Zwitserse bank die met de wir betalen. Dit betaalmiddel staat naast de Zwitserse franken. Staat dus naast de gewone bank en is een stabiliserende factor.. 

*De JAKbank) is een coöperatieve bank in Zweden. JAK is een acroniem voor Land Arbeid Kapitaal (Zweeds: Jord Arbete Kapital), de productiefactoren in de klassieke economie. Deze bank werkt niet met rente en brengt alleen kosten in rekening voor leningen volgens het zogenaamde Fractional-reserve banking. Bij de JAKbank kan alleen geld uitgeleend worden wat ook als spaargeld is binnengekomen, dit heet Full-reserve banking. De bank heeft ongeveer 38.000 leden.

*Susan Wit heeft de Berkshire bedacht. Dit is een regionaal betalingsmiddel in een bepaalde streek van Amerika. Het wordt gedekt door lokale voedingsproducten, maar omdat de dollar erbij wordt betrokken is het nog geen echt onafhankelijk systeem.

De Boerenleenbank was oorspronkelijk met eenzelfde soort doelstelling opgericht, maar is als RABO-bank een gewone bank geworden.

*De GEEFeconomie is ontstaan na een onderzoek inzake de huidige economie en een ontdekkingstocht naar een nieuwe economie. Onze samenleving is gebouwd op waarden zoals: concurrentie, voor-wat-hoort-wat, controle, schuld en tekort. In een GEEFeconomie staan andere waarden centraal: onvoorwaardelijk geven, vertrouwen en overvloed. Stichting GEEFeconomie zet zich in voor een transitie in de samenleving van de huidige waarden naar de waarden van een GEEFeconomie.  Zie Geefeconomie.nl/

*Naast de eerdergenoemden zijn er nog diverse andere initiatieven, zoals De Florijn, Stichting Stro, De Utrechtse euro, De Makkie, De Zwolse pepermunt, De Groninger gulden, De United economie en een groot aantal Letskringen. Dit zijn allemaal mooie initiatieven maar het lukt niet helemaal, omdat de hebzucht van de mensen toch te groot is en er teveel verspilling is. Zo wordt  95 % van de gekochte spullen binnen 5 jaar weer gedumpt. Toch blijft Rutte allerlei koopgedrag stimuleren. 

Over invloedrijke families in Nederland, heeft Geert Mak een verhelderend boek geschreven:  “De levens van Jan  Six” . Dit boek geeft een goed inzicht in de wereld van welgestelde mensen.

Coöperatieve vrije mediais een organisatie die zich hard maakt om een menselijker economisch systeem op te zetten. Ad Broere is daar een van de drijvende krachten achter. 

En zo kwam deze lezing met opmerkelijke lezing tot een einde. Ad gaf onthullende cijfers en statistieken, die de  onrechtvaardigheid van onze economie  en onze banksystemen aantonen. Hij schetste  criteria voor een eerlijkere systeem. In dat vlak zijn er meer initiatieven. Het is een uitdaging voor Ad en anderen om de samenwerkingen tussen deze initiatieven te bevorderen en daardoor meer invloed te genereren. 

Voor meer informatie: 

zie de boeken die Ad schreef, “Naar een menselijke economie”,  “Geld komt uit het Niets” en “Hanneke de Vries leent geld bij de bank”. 

Zie ook: www.adbroere.nl   en https; //youtube.be/

                          

Lezing  Spiritueel Spectrum Tilburg   12 maart 2017

Gerrit Jansen

Verslag: Jan en Greta Schoneveld

 

De voorzitter Greta Schoneveld heet iedereen en in het bijzonder de spreker Gerrit Jansen welkom. 

Gerrit gaat direct van start. Hij brengt een enthousiast verhaal met veel humor en veel woordspelingen. Daar onze vaste verslaggever Gerard ziek is, hier een verkort verslag met de belangrijkste punten. 

Numerologie is de kennis van de getallen of vibraties en werd reeds eeuwen geleden door grote wijsgeren toegepast. Pythagoras heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de numerologie, omdat hij uitging van het standpunt dat alles numeriek kan worden uitgedrukt. Ieder getal heeft zijn eigen trillingsinvloed en daarmee zijn speciale kenmerk.
 In de numerologie wordt met de cijfers 1 t/m 9 en  de meestergetallen 11, 22 en 33 gewerkt. 
 Met uitzondering van de meestergetallen worden alle getallen herleid tot één cijfer. Voor de numerologie zijn de geboortedatum en de volledige geboortenamen belangrijk.
 Niemand krijgt zomaar een naam en wordt toevallig op een bepaalde datum geboren. We komen uit de kosmos met een plan in ons geweten naar deze “plan-eet”. Daarom is ons leven in cijfers uit te drukken. Onze innerlijke stem is eigenlijk de stem van ons “geweten” en daarom belangrijk om naar te luisteren. De geest zoekt voor de geboorte een lichaam om zijn of haar opdracht te kunnen uitvoeren. Onze opdracht heeft altijd te maken met hetgeen we in vorige levens nog niet opgelost of geleerd hebben. 
 Een numeroloog kan u vertellen wat uw opdracht in dit leven is en welke mogelijkheden en beperkingen er aanwezig zijn.  

De geboortedatum geeft informatie over uw levensopdracht in dit leven, uw naam, die dus eerst wordt herleid tot cijfers ( a = 1, b = 2 enz. ) geeft helderheid over de mogelijkheden om deze opdracht uit te voeren.

De numerologie is dagelijks toepasbaar. Wanneer u een belangrijk besluit moet nemen op een bepaalde dag kan de numerologie u adviseren. Realiseer u echter wel dat u vanuit uw vrije wil zelf kunt beslissen of u wel of niet van de aangereikte trilling gebruik gaat maken. Als de trilling van een verandering aanbreekt , moet u natuurlijk wel willen veranderen. De numerologie geeft alleen de mogelijkheden aan. 

 

We gaan in deze lezing naar onze geboorte opdracht kijken. Een voorbeeld om te laten zien hoe je aan dat cijfer komt. Geboortedatum 12 - 02 - 1945. Dit betekent : 1+ 2= 3; 2; 1+9+4+5= 19= 1+9= 10= 1. Het totale cijfer wordt dan: 3+2+1= 6. Dit is het geboortecijfer . De andere cijfers voor het optellen, in dit geval 3, 2 en 1 zijn “ondersteunende cijfers”. De cijfers van de getallen worden dus opgeteld, tot een cijfer, behalve van de meestergetallen 11, 22, 33 . Die houden hun eigen waarde.  Nummers beneden de 10 zijn cijfers, er boven getallen.. 

 

Hierna vraagt Gerrit ons om allemaal ons geboortecijfer uit te rekenen en legt hij voor ieder geboortecijfer de uitgebreide betekenis met humor en duidelijke metaforen uit. 

Een uitgebreide beschrijving van de lezing van Gerrit over het geboortecijfer kunt u vinden op site van Stichting Wijzer, http://www.stichting-wijzer.nl/  , verslagen , verslag Gerrit Jansen 06, Numerologie. Gerrit heeft daar ook een lezing gegeven en daarvan is een zeer uitgebreid verslag gemaakt. 

 

Ieder cijfer heeft zijn betekenis:

1.       Zelfstandigheid,leiding geven,  inventief, initiatief, leiding, nieuwe start. Een met het al. De wereld heeft “1-en”nodig. 

2.       Samenwerking, harmonie, vrede, verbindingen aangaan. Valkuil: alles goed vinden, let daarop! 

3.       Gevoel, expressie, creativiteit, muziek, schoonheid. Hebben in vorige levens nooit mogen voelen.  

4.       Werken, discipline, mouwen opstropen, logisch handelen, kracht. Heftig, voortdurend acties.  Vier is het enige cijfer, dat evenveel letters als het cijfer telt. 

5.       Vrijheid, ongebondenheid, variatie, lucht nodig, reizen.

6.        Karma, verantwoordelijkheid, dienstbaarheid, familie, samenwonen.

7.        Innerlijke wijsheid, bezinning, vertrouwen, rust, praten, het gevoel hebben niet welkom te zijn. 

8.       Organiseren, zakelijk succes, materie, macht. De koning of koningin bijv. Beatrix). Doet nooit iets gratis. Doorgaan tot het gaatje. Eigen baas. 

9.       Vertellen, menselijk begrip, educatie, afronding, aansturen, innovatie. In het cijfer negen zit “gen” maar ook is negen het enige cijfer dat van voor naar achter hetzelfde als omgekeerd. ( een palindroom). 

 

1,4,8 en 9 zijn de power cijfers en worden door het hoofd ondersteund. 

 

11,22 en 33: spiritueel bewustzijn, mediamieke begaafdheden, genezende energie. 

Iets meer over de meestergetallen. Algemeen: goed onderzoeken vanuit welke bron iemand iets vertelt, dingen aanvoelen. 

11: klokkenluider, ontmaskert.

22: Balans verbinding, milder dan 11.

33: hoge energie, niet willen verbinden, veel tijd besteden aan bespiegeling. Voor hen geldt: kudde is knudde. Niet te veel netwerken. Prettig, apart mens, gebruik maken van impulsen. 

 

 

Nog een paar aardige uitspraken van Gerrit, waarover na te denken valt: 

·       Uw geboortecijfer is net een pincode voor de energie automaat.

·       Leren voelen om te kunnen voelen. Pijn is de brug terug naar het gevoel. 

·       Gewrichtspijnen zijn gestolde irritaties. 

·       Wat je al bent, hoef je niet meer te worden. 

·       Wil je met iedereen door één deur, dan kom je klem te zitten.

·       Zorg dat je tegen een stootje kunt. 

·       Iemand die goed slaapt, heeft vertrouwen in de kosmos, omdat we ’s nachts uittreden en in principe terugkomen. 

·       Ga om met interessante mensen, waar je iets van leert. 

·       Ben je te beleefd, dan beleef je niets. 

·       Maak optimaal gebruik van de signalen. 

·       Kiespijn is in feite pijn om te kiezen. 

·       Wat gebeurt er in Amerika? Trump maakt ons wellicht wakker…

·       Intellect is kennis, intelligentie is wijsheid. 

·       Ik. Omgekeerd is “ik” “ki”, dus energie en “kind “begint dus ook met die energie. 

·       Hoe groter het uiterlijk vertoon, hoe groter de innerlijke leegte.

·       Laat buiten wat buiten hoort.

·       Wees blij met een leeghoofd.

·       Bij het piekeren: je komt op de “piekerrotonde” en blijft dus rondjes rijden. 

·       Angst is twijfel, is wantrouwen naar de hemel. 

·       Het hoofd verbaast, het hart verwondert. 

·       Niet alles is te verklaren. 

·       De linkerhand en ook links is de “ontvanger”, rechterhand en rechts de “gever”. Kan ook gelden voor het opnemen van energie.

·       “oorlog” is log van het oor. 

·       De hemel zoent, Judas kust. 

·       Kwaadheid is emotie, boosheid is gevoel.

·       Let op de volgende woorden: mensdom en dierenrijk.

·       Voor opvoeders met “moeilijke kinderen”: de beste studenten krijgen de moeilijkste opdrachten.